fredag 6 mars 2009

Maraton i matlagning

Vi är 3 par som ska åka till Trysil på lördag för en veckas välbehövd skidsemester. Jag har aldrig åkt innan så det ska verkligen bli en upplevelse och en utmaning att försöka hålla sig i backen. Tyvärr ligger det inte i mina gener direkt.

Mamma har åkt skidor typ 3 gånger i sitt liv. Första gången åkte hon rakt ut i skogen och var tvungen att bli hämtad med skoter, andra gången hände ungefär samma sak och tredje gången var i januari i år, då hon med sin nya familj och vänner åkt till Österrike. Det har varit på plats i 1 dag och ska ge sig ut för morgonens första åk. Hon klarar sig av liften, blir lite rädd för en liten, liten backe för att komma vidare till nästa lift och slänger sig.... och bryter handleden! Alltså slutade även denna skidtur med att hon fick bli hämtade med skoter. Med gipsad handled kunde hon inte åka på hela veckan så det blev en skidsemester utan skidor.

Pappa tror jag aldrig har åkt, det har aldrig lockat honom ocn syster är inte heller superbra. Hon har kanske åkt 3 gånger i sitt liv, så det är inte konstigt att jag är lite nervös. Men jag ska börja lugnt och har tom bokat in en skidlärare för att lära mig på riktigt. Målet är ju att åka lika fort som Anja Pärsson om 3 år.. =)

Igår hade jag en förberedande kväll och lagade mat för att vi skulle ha en del klart, när vi kom in från backen. 3 pajer och 3 formar lasagne senare så var kl halv ett på natten. Jag hade lagat mat konstant i 6 timmar. Jag är sån tidsoptimist och skulle hinna med massor av saker, men det blev konstant matlagning. Det tog verkligen skitlångt tid, fast det är ju smidigt, när man ställer in pajen eller lasagnen i ugnen sköter den ju sig själv. Tur det iaf, så man kunde städa undan i sitt lilla kök.

6 timmars matlagning, det har aldrig hänt innan och lär ju dröja innan man gör det igen. Jag har gjort mitt för resan, nu får de andra laga mat. =) 3 pajer och 3 formar lasagne kan låta mycket, men det är trots allt 3 jättehungriga killar med oss och efter en hel dag ute i backen är de ju extra hungriga. Så kort och koncist har vi 3 extra jättehungriga killar med oss.

Skoj ska det bli iaf. Håll tummarna för att jag inte bryter några ben eller trillar och slår mig för hårt! Då kommer det nog gå bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar