måndag 27 april 2009

På ett hotell i Danmark

I dag är jag i Danmark på riktigt. Inte bara den delen av Sverige Niklas brukar kalla Danmark. Nej idag har jag blivit internationell.. =)

Nä men allvarligt, är på besök på danska huvudkontoret för att arbeta med vår arkitektkatalog. Får sova på hotell och grejer. Riktigt schysst alltså, fast det hade ju varit ännu schysstare om man hade varit fler. Kändes lite konstigt att gå ner i restaurangen och käka middag själv.

"-Hej, jag vill äta middag.
- Bord för 1?
- ja"

Jag leds in i en stor matsal i gammal stil med kristallkronor i taket och fram till ett bord med 4 stolar, men som var utdraget så man skulle kunna få plats med fler om det så behövdes. 1 plats var dukad.... Ganska ensamt, men där tog jag plats. Gjorde misstaget att inte ta med mig något att läsa. Är ju inte så rutinerad på att äta middag ute själv, så jag satt mest och tittade på folk och på inredningen. Något rastlös i början, men det är bara att lugna ner sig och ta det lugnt. När det var dag att betala var jag så lugn och avslappnad att jag nästan somnade... vid bordet.

Som tur var lyckades jag hålla mig, och fick notan. 124 danska kroner för en sallad och en Ramlösa. Dyrt tycker jag, så jag dricksade inte..

Var det dumt? Måste man dricksa nu för tiden? Servitörernas dricks är ju inräknad i lönen så det kan ju inte vara på samma sätt som i USA där 10% av notan ska vara dricks. Är vi snåla i Sverige?

1 kommentar:

  1. vi e inte för snåla i Sverige. Man kan väl dricksa om man tycker dom e värda det men då ska de va nåt speciellt de gjort, sköter de bara sitt jobb så ska de inte ha nåt.

    Lite roligt att du påstår att du e i de riktiga Danmark nu, du bodde väl där hela tiden trodde jag hehe

    SvaraRadera