tisdag 28 oktober 2008

Danska, svenska, norska - skandinaviska?

Idag har jag spenderat hela dagen på vårt kontor i Horsens i Danmark.

Danska är svårt. Riktigt svårt. Min chef har jobbat med danskarna i 10 år och förstår det nästan lika bra som svenska. Jag däremot, behöver verkligen koncentrera mig och titta på personen som pratar för att kunna förstå. Så efter 4 timmars möte var jag helt matt. Den kvinnliga egenskapen att kunna "multi-taska" var inget jag klarade idag. Vi hade en lunchpresentation och jag klarade inte av att äta en macka och lyssna samtidigt. Jag tappade helt enkelt bort mig.

Däremot är det enkelt för danskarna att förstå oss. Kanske är det dags att skaffa ett nytt språk - skandinaviska med svenskan som utgångspunkt och bara ändra lite dialektalt på danskan och norskan. Det hade ju underlättat arbetet i Sverige, Norge och Danmark. Framför allt danskan skulle behöva uppdateras lite.

Men säga vad man vill om språket. Danskarna har det ganska gött ändå, grym på materialkunskap och design, arkitektur, landskapet och mycket annat. och ölen får jag väl inte glömma...

Fantastisk, fantastisk. Det är ju trots allt en stor fördel med Malmö. Så nära till Danmark!

1 kommentar: