torsdag 4 juni 2009

Änglar & Demoner. Film vs. Bok


Var på bio och såg den senaste filmen baserad på Dan Browns bok Änglar och Demoner. En schysst film, Tom Hanks är ok i rollen som Robert Langdon. Ser egentligen framför mig en mjukare och stiligare man, med mycket auktoritet. Men helt ok är han i rollen.

Sträckläste dock boken på 5 dagar precis innan jag såg filmen. Inget att rekommendera Även om filmen är en tolkning av boken, så blir jag lite irriterad när olika händelser utspelar sig på ett helt annat sätt än i boken. Personligen tycker jag att storyn i boken är mer spännande än storyn i filmen. Dock är det inte helt lätt att hänga med i alla områdesbeskrivningar och viktiga konstverk och statyer. Här hjälper ju filmen till mycket.

I vanliga fall föredrar jag att skapa mig en egen uppfattning om omgivningarna beskrivna i boken och vill inte se filmen för jag vet att jag kommer att bli besviken, (även om filmen är jättebra), men i Dan Browns böcker behövs filmerna för att hjälpa till att skapa miljöerna. Det är positivt!

Jag gillade boken bättre, men filmen hade kanske varit ännu bättre om det gått några månader mellan boken och filmen och inte 1 dag. Vad tycker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar