fredag 12 juni 2009

Män som hatar kvinnor


Var på bio igår. Stieg Larssons första del i den hypade Millenium-triologin, Män som hatar kvinnor. Mina vänner som sett den var så där imponerade. Själv blev jag positivt överraskad. Jag tycker att det var en schysst tolkning av boken, på ett sätt så man fick en bra handling, men att viktiga delarna av historien ändå var med (bl. a. våldtäkten av Lisbeth Salanders och hennes hämnd på Nils Bjurman). Skådespeleriet var bra. Både Michael Nyqvist i rollen som Mikael (Kalle) Blomkvist och Noomi Rapace i rollen som Lisbeth Salander spelade väldigt bra. Karaktärerna var trovärdiga och man kände igen dem från boken.

Till skillnad från Änglar och Demoner, så gillade jag den här tolkningen av en grym bok. Kanske är det så att svenskar är mer ödmjuka i sitt sätt att göra film och andra detaljer än coola actionscener är viktiga för Svensk film? Spelar ingen större roll egentligen, jag gillade filmen och den var nästa lika bra som boken.

Men jag ser verkligen fram emot den andra delen - Flickan som lekte med elden, som kommer på bio i höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar